#crop100

Jag kom nyss att tänka på en status som jag såg på Facebook i våras, där någon citerade en artikel där författaren uppmanade läsarna att under ett år göra sig av med 100 saker. Det är grovt räknat en sak var tredje dag, vilket för de flesta av oss inte borde vara så svårt.

Jag började googla för att se om jag kunde hitta artikeln, men hittade inte bara den – utan även flera intressanta blogginlägg på samma tema. Det visade sig att Crop 100 är ett projekt som i stort sett baseras på frågan “Vad skulle du ta med dig om ditt hem började brinna?”.

Deras mål ligger väldigt nära vad jag vill uppnå under det här året, men de har kommit längre i sin process och utkristalliserat ett mission statement som tydliggör det hela.

20130816-190132.jpg

“Crop100 är ett projekt. Eller en utmaning. Eller en livsstil, beroende på hur du väljer att se det. Det handlar om att göra sig av med materiella ägodelar och frigöra mentalt och fysiskt utrymme för att minska röran i sitt liv. Det handlar också om att utforska vad alla prylar och ägodelar gör med oss, vårt samhälle och vår miljö.”

Jag är övertygad om att jag redan har gjort mig av med mer än 100 saker under 2013, om jag räknar allt jag har sålt, gett bort eller i värsta fall slängt. Dessutom har jag som målsättning att under de dagar som är kvar innan skolan börjar lägga upp tre nya annonser på Tradera, Blocket eller diverse köp- och säljgrupper på Facebook per dag. Förhoppningsvis kan jag på så sätt också få ihop tillräckligt mycket pengar för att anmäla mig på en kurs som jag är sugen att gå…

Om du är intresserad av att läsa mer om #crop100 så tipsar jag om länkarna nedan!
http://www.digitalmcgyver.com/personal/living-with-less-inspired-me-to-crop100/
http://bisonblog.se/2013/05/crop100-the-living-with-less-movement/

 

Leave a Reply

