Vill ha-begär!

Amor amor in a flashNi vet den känslan man kan få ibland, när hela kroppen verkligen skriker “det där vill jag ha!”? Ofta kan jag avråda mig från att köpa saker, genom att tänka “jag behöver det inte”, “jag har inte råd” eller “jag har råd, men jag väljer att inte köpa det”.

Senaste gången jag verkligen upplevde känslan var när jag ville ha en iPhone. Jag lyckades hålla ut ett helt år innan jag köpte den, men gav upp samma dag som mamma ringde och berättade att hon beställt en till sig…

De senaste veckorna har jag upplevt en light-variant av begäret, efter att jag luktat på en parfym som luktar kola och brända marshmallows. När jag väl hittat en doft så håller jag fast vid den, så min nuvarande parfym har fått hänga med i ungefär tio år.

Till slut vann begäret för den nya doften, jag motiverade köpet för mig själv genom att använda argumentet ”den nuvarande håller på att ta slut och att beställa en ny har stått på listan över saker att göra i flera veckor”. Det är i och för sig helt sant, men den egentliga anledningen är så klart att jag ville ha den.

Att försöka resonera sig fram till varför vi logiskt sett behöver en produkt är vad människor gör för att motivera köp som egentligen baseras på känslor. Det är så enkelt att se igenom om man bara kan lite marknadsföring, ändå är det så lätt att falla för…

Har ni några bra trick för att få er att avstå från att köpa saker som verkligen väckt ert begär?

Leave a Reply

