En bakgrund

Jag har, sedan jag flyttade hemifrån, med jämna mellanrum bytt stad. Jag har flyttat från mitt föräldrahem till Kalmar, från Kalmar till Nyköping, från Nyköping till Örebro och kommer i till hösten att flytta till Stockholm.

Jag har varit sambo, särbo, bott ensam och i korridor och kommer snart att för första gången prova på livet som inneboende. Jag har haft en boendeyta på mellan 14 och 69 kvm, varav den längsta tiden tillbringades i en etta med stort kök på 45 kvm, i vilken jag hann bo både ensam och tillsammans med mitt ex.

En sak har alla mina flytter medfört, jag har förstått hur mycket tid, energi och pengar vi egentligen lägger på alla de saker som vi samlar på oss. Om min lägenhet hade brunnit upp och allt jag ägde försvunnit så är jag inte säker på att jag skulle sakna något mer än några få saker med affektionsvärde. Efter ett par veckor skulle jag inte ens minnas vad som låg i alla lådor och skåp, och efter ett år skulle jag förmodligen ha glömt bort resten.

Därför känns det ganska rimligt att med jämna mellanrum göra en utrensning för att bli av med saker som jag sparat på men inte längre har någon glädje av.

Under de följande 1,5 år har jag som avsikt att bo som inneboende, men efter det skulle jag vilja köpa en egen liten lägenhet. Då vore det väldigt skönt att få börja om på nytt. Så jag ångrar det jag skrev i mitt första inlägg, syftet med det här året kanske borde bli att göra mig av med allt jag har?

Hur som helst, det får kanske vara lite oklart tills vidare, så länge fortsätter jag att sälja bort saker.

Leave a Reply

